fbpx

10 tipp a weboldaladhoz,
hogy kiüsd a versenytársaidat

Erdei Anna

Szőke Balázs

Az interneten számtalan tipp és trükk található azzal kapcsolatban, hogyan is épül fel egy hatékony weboldal dizájn. Sokan gondolják a saját oldalukat tökéletesnek, viszont a megjelenés szubjektív dolog, van, akinek tetszik és van, akinek nem.

Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy valójában a kialakítás a kulcs egy sikeres weblaphoz. Megkérdezett vállalkozók fele állítja azt, hogy oldalukon a kinézet a legfőbb tényező cégük hitelessége szempontjából. Ezen múlik a konverzió, a forgalom és a visszafordulási arány is, tehát érdemes vele foglalkozni.

Ezt a cikket nem az interneten keringő pletykákra alapoztuk, hanem ennél sokkal mélyebbre ástunk, az itt leírt tanácsokat kutatásokkal támasztottuk alá, és garantáltan növelni fogják a legfontosabb mérőszámait az oldaladnak.

Tudományosan igazolt weboldal tervezési tippek, amikkel kiemelkedsz a tömegből

1. Az oldalad sebessége mindenekelőtt

Az egyik legvitatottabb tény a weboldal megjelenéssel kapcsolatban a sebesség. A kutatások azt bizonyítják, hogy ez a tényező gyakorlatilag mindent befolyásol a visszapattanási aránytól a bevételig.

Ha a weboldalad lassú, akkor a látogatóid távozni fognak, illetve ami még fontosabb, hogy a keresőmotorok, mint a Google figyelembe veszi SEO szempontjából a sebességet is. Tehát, ha lassan tölt be, akkor hátrébb sorolja a találati listán.

A Googlenak van egy ingyenes eszköze, amely pontosan ki tudja számolni, hogy mit is jelenthet számodra a sebesség.

Kiszámoltuk, hogy egy átlagosnak mondható weboldalon ha 5 másodpercről a felére csökkenti a betöltési sebességet az adott illető, akkor neki ez éves szinte nagyjából 40 000 000 Ft bevételnövekedést eredményez. Érdemes vele foglalkozni…

2. A hajtás feletti rész

Egyesek szerint a képernyők eltérő mérete miatt a hajtás feletti rész ma már nem számít, mások egészen más véleményen vannak. Egy 2018-as statisztika szerint a látogatók az oldal hajtás feletti részén töltik az idejük 57%-át, és 74%-át töltik összesen az első két görgetésen. 

Ebből világosan látszik, hogy igazán csak az oldalad első része számít, ide kell helyezned a leglényegesebb információkat.

Itt van néhány tipp, hogyan valósítsd meg ezt:

  • Használj világos és leíró főcímet – magyarázd el milyen előnye származik a látogatónak a termékedből vagy szolgáltatásodból és emeld ki az előnyöket is. Legyen rövid, használj erős, meggyőző szavakat.
  • Használd a fő call to action-t – győződj meg róla, hogy a call to action érthető és látható. Növeld a konverziód esélyét, a látogatód a hajtás feletti résznél kezdi el a vásárlási folyamatot.
  • Használj kreatív tartalmat – képeket, videókat, amelyek kiemelik a véleményed / álláspontod.

3. Alkalmazd a Hick-szabályt

A Hick-szabály szerint, egy személynek minél több választási lehetősége van, annál hosszabb ideig tart döntést hoznia.

A népszerű “jam tasting study” bizonyítja, hogy azok a vásárlók, akiknek kevesebb választási lehetőséget kínált fel az üzlet, végül nagyobb eséllyel vásárolnak, mint akiknek több lehetőségük volt. 

Miért fontos ez a weboldalad szempontjából? Úgy tudod legegyszerűbben növelni a konverziódat, ha csökkented a látogató választási lehetőségeit.

Itt van néhány példa, hogy is néz ki ez valójában:

  • csökkentsd a menüpontokat
  • egy oldalnak egyetlen célja legyen
  • egy call to action-ra koncentrálj
  • limitáld a űrlapjaid mezőit

4. Ne komplikáld túl

Az egyszerűséget a megjelenésre is át kell vinned, a Google tanulmánya szerint a látogatók nem szeretik, ha a weboldal vizuálisan túl bonyolult. A lényeg: minél összetettebb, szerteágazóbb a dizájn, annál kevésbé tűnik szépnek.

Itt van néhány tipp, mit is jelent ez a oldaladra nézve:

  • gondold újra az oldalsávot – közvetlenül a tartalomra helyezheted a hangsúlyt, ha azt középre, egy oszlopba helyezed el, letisztult, egyszerű oldalsávval körülvéve
  • ragaszkodj a standard elrendezéshez – az emberek szeretik a megszokottat, viszont összezavarodnak a szokatlan web dizájntól.

5. Óvakodj a csúszkáktól (carousel)

A weboldal tulajdonosai szeretik, ha a hajtás feletti részen lévő kép automatikusan változik (lépked). Ezt nevezzük carousel-nek vagy csúszkának. Talán ez a leggyakoribb elem, amit az ügyfelek igényelnek tőlünk. A igazság viszont az, hogy gyakorlatilag teljesen szükségtelen.

Az egyik elképesztő adat ezzel kapcsolatban a Notre Dame Egyetemről származik. A kutatás kimutatta, hogy az első helyen szereplő slide eredményezi a klikkek 90%-át, a többit gyakorlatilag figyelmen kívűl hagyják a látogatók.

90%! Ez úgy hangzik, mintha az a csúszka teljesen felesleges lenne, nem? Ha a webfejlesztő, akivel dolgozol le akar beszélni a csúszkáról, akkor ő a te embered.

Szóval akkor melyik részt kell pontosan hova elhelyezni az oldalon? Na, pont ezt részletezzük neked a következő pontban.

6. A görgetés jobb, mint a kattintás

Ha nem szeretnéd az összes információt slide-okra sűríteni, mégis hogyan jelenítsd meg? A válasz egyszerű: rakj mindent egyetlen hosszú landing oldalra. 

Az internetezők többsége sokkal jobban szeret görgetni, mint linkeken keresztül újabb oldalakra ugrálni. Ebből adódóan, ha szétszóród az információkat különböző oldalakon gondolkodási időt adsz a látogatóidnak.

Crazy Egg egy nagyszerű tanulmányban bizonyítja ezt a tényt. Teszteltek egy rövid, egyszerű landing oldalt, és egy 20-szor olyan hosszút, az eredmény bámulatos. A hosszabb oldal 30%-os konverziónövekedést ért el.

Ha te a szolgáltatásodat jelenleg több, különböző oldalon mutatod be, akkor érdemes ezt újragondolnod. 

7. Figyelemfelkeltés vizuális jelzéssel

Egyik fő funkciója a internetes megjelenésnek, hogy irányítani tudod vele a látogatóid figyelmét. Ezt úgy érheted el, hogy különböző részeket eltérően hangsúlyozol, ezáltal a fókuszt oda irányíthatod, ahova akarod. 

Emellett több irányított “jelzést” is használhatsz, például az emberek hajlamosak oda nézni, ahova az oldaladon lévő személy néz.

A kutatásból kiderül, hogy több ember olvassa el azt a szöveget, amire a baba néz, mint amikor a kamerába néz. Ez egy olyan trükk, amivel ténylegesen oda irányíthatod a figyelmet, ahova valójában szeretnéd.

8. Használj emberekről képeket (de vigyázz a stock fotókkal)

Amellett, hogy a figyelem irányítására is alkalmasak, általában nagyszerű ötlet embereket ábrázoló képeket használni egy oldalon. 

Társas lények vagyunk, ezért ugyanúgy, ahogy a való életben, az interneten is szeretünk embertársainkkal kapcsolatba lépni.

A lényeg: ha a weboldaladon emberekről használsz képeket, győződj meg róla, hogy azok valóságosak, és egyediek. Nem jó látvány, ha ugyanazt a stock fotót használod, amit már vagy 1000 másik oldal. Jelezd a munkatársaidnak is, hogy óvatosan kezeljék ezeket. 

9. Használj felsorolásokat

A listák nagyszerű eszközök arra, hogy emlékezzenek a tartalmadra. Mindegy, hogy az rendezett vagy sem, sokkal több információt elérhetővé tudsz így tenni. 

Ez azért is fontos, mert az emberi figyelem intenzitása változó. Ezt szeriális pozíció hatásnak nevezik, vagyis egy listán belül sokkal inkább emlékszünk az első és az utolsó pontokra, míg a középsők kevésbé maradnak meg. 

Éppen ezért, mikor listát készítesz a terméked vagy a szolgáltatásod tulajdonságairól, győződj meg arról, hogy a legfontosabb információkat a megfelelő helyre soroltad.

10. Társadalmi bizonyíték hatalma

Az utolsó tippünk a társadalmi bizonyítékok erejét részletezi. Az emberek általában azt teszik, amit mások: ha nagy részük elfogad vagy épp ellenkezőleg, elutasít valamit, akkor mások is eszerint cselekednek. 

Ha a weboldalad azt tükrözi, hogy a vásárlóid pozitív visszajelzéseket adtak róla, az új látogatóid valószínűleg hasonló véleményen lesznek. Ezt legkönnyebben közösségi oldalakon való aktív szerepléssel, ajánlólevelekkel tudod elérni.

A weboldal fejlesztési tippek összefoglalása

Ahogy láthattad a web dizájn egy elég összetett téma, de tény, hogy óriási hatással van weboldalad sikerére. Legfontosabb, hogy tudd, mit miért csinálsz.

A fenti technikák sokkal hatékonyabbá teszik a weboldaladat, jobban kiszolgálhatod a látogatóidat, továbbá növelheted a konverziót.

Vegyük át mégegyszer

  • Mindenek előtt az oldalad sebessége
  • A hajtás feletti rész
  • Alkalmazd a Hick-szabályt
  • Ne komplikáld túl
  • Óvakodj a csúszkától (carousel)
  • A görgetés jobb, mint a kattintás
  • Figyelemfelkeltés vizuális célzással
  • Használj emberekről képeket (de vigyázz a stock fotókkal)
  • Használj felsorolásokat
  • Társadalmi bizonyíték hatalma
Neked melyik a kedvenc tipped?

Oszd meg ismerőseiddel

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn